26 Kasım 2011

Aramizdaki farklar-2

Amerika'da yasadigim surece gordugum farkli adetleri, aliskanliklari, gozlemlerimi yazmaya devam ediyorum.

*Disci koltuklari cok entersan. Bizdekiler oturur sekildedir ya dik pozisyonda yani, burada tamamen koltugu yatak gibi yatiriyorlar. Oyleki bazen yatirma dugmesinden ellerini cekmiyorlar yata yata ayaklariniz hafifce havalaniyor. Yani basiniz asagida ayaklar hafif bas hizasindan yukari geliyor. Cok komik. Ilk kez disciye gittigimde dusecegim sanmistim.


* Yayalar karsidan karsiya gecerken dort yandaki arabalar ayni anda duruyor. Yaya ne kadar yavas gecse de hatta iyice duracak kadar yavaslasa dahi arabalar sabirla bekliyorlar. Yaya gecidinden gecerken duran hatta  birseyler dusunen gordum.
* Sokakta kapali veya acik mekanda goz temasi yaptiginiz herkes gulumsuyor. Farkinda olmadan alismisim gulumseme olayina. Turkiye'ye gittigimde havalaninda bana bakan bir bey vardi gayri ihtiyari gulumsedim adam ben disari cikana kadar gozunu ayirmamisti. Kimbilir ne anladi. Ailemle kavusup kucaklastigimda hala bir kenarda bakiyordu allahim ne yaptim ben demistim. Hatirladikca guluyorum.

* Stop isareti. Sokak ve dortyollarin agzinda dort yonde de STOP isaretleri oluyor. Hem tabela hem de yerde cizgi uzerinde Stop yaziyor. O tabelayi gorunce durmalisiniz. Durmazsaniz cezasi buyuk. Full stop deniyor oyle hafifce frene basip gitmek yok frene basip yaklasik 4-5 saniye durmalisiniz.Bu arada dort ayri yondeki arac duruyor, ilk gelen ilk gidiyor. Bu sistem ana yollarda trafik lambalarinda bir sorun oldugunda yada herhangi bir kaza aksaklik birsey oldugunda STOP levhasi olmasa bile varmis gibi hareket ediliyor. Yani ilk once gelen durduktan sonra ilk hareket eden oluyor. O yuzden trafik hic durup sikismiyor. Kendi ulkemde olmasini en cok istedigim seylerden biri.

* Baskasina suzmek bakmak ayip karsilanan birsey. Bakan cocuklari derhal uyariyorlar.

* Bir yanlis veya hata yaptiginizda mutlaka sizi rahatlatmak icin aaaa ben de onu hep oyle yapiyorum diyorlar. Tamamen nezaket icabi. Sirf sizi iyi hissetirmek icin.

* Onu acik sandaletleri corapla giyen cok oluyor.

* Yeni ev alanlar "House warming party" denen partiyi yapiyorlar. Evlerinde bir davet yani.

* Dogumgunleri parti v.s. gibi davetleri mutlaka en asagi 2 hafta onceden yapiyorlar.

* Yazin bircok yerde acikhava tiyatrolari , konserleri oluyor. Oraya cimene serdikleri battaniye, ustune yastik yorganla gidiyorlar.


Devami gelecek...

Didem

35 yorum:

Turta Tadında Yaşamak dedi ki...

trafik konusundaki yorumlarınıza ahh keşke bizde de olsa diyerek gönülden katılıyorum.. Avrupa da gittiğim tatillerden döndüğümde yaşadığım en büyük kafa karışıklığı olayı bizdeki yaya geçitleri.. Bizde yaya geçiti üzerinde araba durabilir, park yapabilir, kenarde beklemeniz fark etmez yollar hep araçlarındırr :(

meyra dedi ki...

ben en çok dişçi koltuğuna pardon canım yatağına takıldım:)ayy ben yatsam beynim aşağı doğru sarksa ölürüm başağrısından mazallah:)ama bunun bilimsel mantıklı bir açıklaması olduğunu düşünüyorum gidince dr bi sor bakalım Didemcim neymiş?aaa bide gördüğüne gülümsemek eğer biz burda gülümsemeye kalkarsak arkamda koca bi erkek ordusuyla gezerim sanırım:)) anlayış ve zihniyet meselesi! canım sen bu farklara devam et hep ben çok seviyorum okurken keyiflenip aradada ahlanıveriyorum:( öpüldün...

Gul/İnn dedi ki...

ilginçmiş canım sen paylaşm ben merakla bekliyorum..

MÜTEMADİYEN dedi ki...

Canımm , blog linkimi değiştirdim..Seninde haberin olsun istedim..mutemadyens.blogspot.com
sevgilerimle..

Nalan dedi ki...

en hoşuma giden trafik kuralları oldu :)

Deli Anne dedi ki...

İlterle arabayla gidiyoruz birgün. Yaya geçidinde yayaya yol verdi İlter. Arkamızdaki minibüs şoförü nerdeyse nerdeyse üstümüzden geçecekti. Kornaya durmaksızın basınca ve el kol yapınca İlter fırladı: yayaya yaya geçidinde yol veriyorum dedi. Şoför de gayet mantıklı (!) ne yani her geçene yol mu vereceğiz yaya geçidindeyse dedi. Bu kadar şaşırtıcı yani:)

nihansu dedi ki...

İnsan okudukça kocaman bir Ahhh çekiyor içinden, ne güzel!!!
Ama yine de sadece bizim ülkemize özgü, güzel olan başka şeyler de var ki eminim onları da oralarda bulabilmek mümkün değil.

hypo dedi ki...

değişik kültür.

gerçi biz bunları kendi çektiği filmlerle gözümüze sokuyorlar ya, senden dinlemekte güzel:)

ÇOBAN YILDIZI dedi ki...

Kuralcılıklarına ve naif kişiliklerine hayran olmamak mümkün değil Didemciğim. Amerika'lı bir dostum var çokuzun zamandır Trde yaşayan ,o da bir yanlışlık yaptığımda mutlaka bahsettiğin yöntemi uygular ve beni rahatlatır.Ne mutlu ki onca yıldır bu güzel özelliği Tr.de kaybolmamış. Yazını bitirdiğimde "keşke orada yaşıyor olsaydım" diye düşünmeme engel olamadım :))

Sevgilerle!

K.C.S. dedi ki...

"Onu acik sandaletleri corapla giyen cok oluyor." cümlesinden sonra yüzümde istemsiz bir gülümseme belirdi :)

acartolga dedi ki...

Okyanus ötesinde, tarihi, kültürü,toplumsal yapısı farklı dünya düzeninde söz sahibi ve önemlisi gelişmiş bir ülke. Bu tür farkların olması çok normal...
Didemcim anlatımın çok güzel, keyifle okuyorum.
Trafik konusundaki duyarlılıklarına imrenmemek olası değil. Amerikada yaşamayı değil de buranın Amerika gibi olmasını isterdim.

Nehir İda dedi ki...

Çok hoş gözlemler. Aslında dişçi koltuğu meselesi gayet mantıklı tansiyonu düşenlerde burada da öyle yapıyorlar:)
Ama yaya geçidinde o dediğin ancak rüyalarımızda olur.

MAVİ TUTKU dedi ki...

Gelecekse işte bunlar gelsin..ama gelen şey tam bir dejenere bizde..

didem dedi ki...

Turta tadinda yasamak trafik hepimizin milletce acisidir degil mi? Tur donusu adaptasyon en zoru.

didem dedi ki...

Meyra'cim disci koltugu pardon yatagi tam bir yatak hele islem uzunsa ustune battaniye de veriyorlar oluyor sana yatili disci. Pijamalarinla gitsen kimse yadirgamaz:))
Olur devam ederim...

didem dedi ki...

Gul/inn yine aklima geldikce yazarim...

didem dedi ki...

Mutemadiyen ondan seni bulamiyorum. Tesekkur haber verdigin icin, bakicam...

didem dedi ki...

Nalan benim de:))

didem dedi ki...

Deli anne pes vallahi. Demek yaya gecidindekine yol vermek luks, hatta sakincali. Vay vay vay

didem dedi ki...

Nihansu onlarda olan bizde yok, bizde olan da onlarda yok. Aynen dedigin gibi.

didem dedi ki...

Hypo filmler yetmez yasamak lazim:)) Disci koltuguna oturmak lazim:))

didem dedi ki...

Zuhre'cim ne degisik mizaclari var degil mi? O sekilde karsidakini rahatlatmaya calisiyorlar. Insanin hosuna gitmeyecek gibi degil. Sende ona aynisini yap:))

didem dedi ki...

KCS o gulumseme bende de hep oluyor.

didem dedi ki...

Tolga dusunce sekilleri, mizaclari, huylari herseyleri farkli...Bazi farklililar iyi veya kotu degil sadece farklilik. Bazi yonlerden bizden ilerideler ama bizim de pek cok insani ozelliklerimiz var. Tesekkurler...

didem dedi ki...

Ebru'cum yaya gecidi olayi bakalim ne zaman bize de gelicek. Bizim yayalarimizin cani yok mu?

didem dedi ki...

Mavi tutku dedigin gibi dejenere seylere hic ihtiyacimiz yok. Ihtiyac duyduklarimizin oyle farkli seyler ki...

Düşlerimden İnciler dedi ki...

aramızda kültür açısından yitirilmiş 100 yıl var..Bu insani gelişmeleri yüz yıl sonra takip ediyor olabiliriz..Özellikle hastane önünde klakson çalmamak gibi :((
Çok fırın lazım bize çok...
devamını bekliyorum didemciğim :)

oyumben dedi ki...

Bence bir ülkedeki trafik o ülkenin medeniyet seviyesinin en önemli göstergesidir. Türkiye'de kamyon şöförü kendini kamyon zannediyor. :) Mercedes'e binenin kendini Mercedes zannettiği gibi.

Zeugma dedi ki...

Hepsini ilgiyle okudum.
En çok; tanısın tanımasın herkese gülümsemelerini sevdim.
Devamını merakla bekliyorum Didemciğim..
Ellerine sağlık :)

MÜTEMADİYEN dedi ki...

Yaniii medeni insanlar diyosun :):) Gülme olayına çok güldüm..

didem dedi ki...

Duslerimden inciler yazdigin seyler bizim yaralarimiz. Insallah ogrenicez hepsini...

didem dedi ki...

Oyumben koptum:)))

didem dedi ki...

Zeugma'cim gulumseyen suratlarla konusmak cok keyifli. Gulumsemek kadar insana iyi gelen birsey olamaz herhalde. Ben de bayiliyorum...

didem dedi ki...

Mutemadiyen farklilar isin acikcasi bizden. Ama onlarda da bizim samimiyetimiz el kol sakamiz yok:))

Bir İçmimar'ın Mabedi dedi ki...

Okuyunca tebessümle beraber içim sızladı, neden hala gelişmeye çalışmakta olduğumuz bir ülkeyiz anladım. trafik ve nezaket kuralları büyük şehirlerde rezalet ama yurdum Anadolu insanı hala o kadar yardımsever ki, dişçi koltuğu ister yatay ister dikey olsun benim fobimdir Süper bir paylaşım olmuşi bayıldım:)