7 Haziran 2011

Koku politikasi


Bugun basima ne gelse begenirsiniz? Yaklasik bir aydir haftada bir gun Seattle'da bir firmada calisiyorum gonullu olarak. Maksadim cocuklar dogdugundan beri ishayatindan uzak kaldim hem bana bir pratik olsun hem de sosyal bir ortama girip kendimi faydali hissedeyim. Anne kimliginden cikip iskadini kimligine burunmek cok hosuma gitti, ozlemisim. Sevincle gidip geliyorum. Sansima calisanlar da cok derece kibar ve dusunceli insanlar.

Ozellikle bastan beri benimle muhatap olan, isleri gosteren bir kizcagiz var. Benden birsey isterken dahi en nazik sekilde kirilarak cekinerek soruyor ve defalarca tesekkur ediyor.

Bugun isleri bitirdim ki bu kizcagiz beni ofisine cagirdi Dee seninle birsey konusabilir miyim diye. Ozel diyerek beni odanin icine cagirip kapiyi kapatinca allah allah ne yaptim ben falan oldum.

Bizim is kurallarimiz arasinda Fragrance free anlasmamiz var, sen tam gun ise girmedigin icin sana sozlesmeyi gostermedim ama bunu sana soylemem gerekiyor lutfen yanlis anlama dedi.

Senden bana parfum kokusu geliyor ve eger bana geliyorsa digerlerine de gidiyordur korkarim. Sirketimizde parfum, koku, oda spreyi  kokulu herhangi birsey kullanmak yasak. Bazi insanlarin ciddi alerjileri var. Umarim anlayisla karsilarsin dedi. Bu benim icin ilk oldu. Amerikalilar genelde toplu yerlerde birbirinin huzurunu bozacak, rahatsiz edecek seylere cok hassaslar. Kendileri de cok dikkatliler.

Ama bunca yil burada yasamama karsin isyerlerinde parfum yasagi oldugunu bilmiyordum. Sasirdim. Neye sukrettim biliyor musunuz benim gun icinde veya aksamlari yada gezmeye giderken kullandigim parfumler farkli. Iyiki agir bir tane surmemisim. Ozur diledim ve Salilari parfum kullanmayacagim artik merak etmeyin dedim.

Her ne kadar uzun senelerdir burada yasiyor da olsam hergun yeni birsey ogreniyorum...American Chronicle gazetesinin yazisini ekliyorum bu konudaki dusunceleri soru cevap aciklamislar.  Burada

Bu yasagin calisanlarin parfum sevmemelerinden degil ,cogunlukla kullanilan maddelerin iceriklerinden kaynaklanan birsey oldugu savunuluyor. Cogunlukla kimyasal maddeler ve zehirli atiklar sagligi tehlike altina sokuyor. Bu sebepten bazi devlet kurumlari ve organizasyonlar tarafindan bu bir sozlesme maddesi olarak tanimlanmis.

Okuyup arastirinca sebebini anladim ve hak verdim. Siz ne dusunuyorsunuz bu konuda?

Didem

27 yorum:

Nedret dedi ki...

İlginç:)) Peki koltuk altı deodoranı filan? İri yarılar çoğu, terlemiyorlar mı?:)))

Gul/İnn dedi ki...

banada epey bi ilginç geldi..ama bi o kadarda iyi..yani çalışanlarının sağlığını bu kadar umursamaları süper..ama aynı amerika değilmi sera gazı üretimi ile dünyayı mahveden :( he birde gerçekten nedret ablanın sorusunun cevabı nedir çok merak ettim ??

didem dedi ki...

-Sevgili Nedret bunu sormakta haklisiniz:)Yok koltuk alti deodorantina sozleri yok (allahtan). Zaten dussuz gezeni gormedim sadece parfum kokusuna hassaslar gordugum kadari ile. Burada herseye alerjisi olan insan gordum. Cimen dahil! Cok ciddiyim:)

-Gul/inn celiskiler dunyasi degil mi? Haklisin. Nedret ablanin sorusunun cevabi yukarda:)

hypo dedi ki...

hoppalaaaa!
şaşırdım vallahi.
teni kokan insanlar var.
her gün yıkanıpta teni kokanlar var.
bilmiyordum. şaşırdım.
bu kadar da olmaz.
bilgi için teşekkür ederim.
seattle Nirvana'nın, doğum yeridir.
Eğer Kurt Corbain'in doğduğu evin önünden geçersen bir fotoğrafını senden rica ediyorum:)
bir de kelime doğrulamayı lütfen kaldırır mısın?

Deli Anne dedi ki...

Allah Allah, Allah Allah:)

Deli Anne dedi ki...

Gül inn de ne iyi bir noktaya temas etmiş.. şu şekilde oluyor Amerika'nın olayı genelde.. bir koca çembere alıyorlar kendilerini.. dünyada iyi olan ne varsa bünyelerinde barındırıyorlar.. zorla, hakkaniyetsizce.. bir tür kan emici aslında.. diğer toplumların iliklerini kurutarak belki kendi konforlarını sağlıyorlar..çok dertlendim bak şimdi:)

didem dedi ki...

-Deli anne yok kizma dertlenme. Seni de uzduk simdi. Nerden yazdim ben bunu! Isyeri kurallari boyle ise saygi gostermek ve uymaktan baska yapacak sey yok. Napalim kuralsa kural. Cikinca sikarim bol bol parfumumu . Acisini cikaririm merak etme:))

-Hypo yok ten kokusu degil parfumden rahatsiz oluyorlar. Bir daha calismaya gittigim gunler parfumsuz gidicem yapacak bisi yok.
Kurt Corbain'in evini bulup senin icin cekicem, tamamdir:)

Nihan Sarı dedi ki...

didemcim,
benim de parfüm sigara dumanı gibi kokulara alerjim var. ancak alerjisi olan anlar azıcık bir kokunun neler yaşatacağını,alerji astıma çevirmişse kişinin durumu daha zordur.:)))salıları parfüm kullanma sen yinede:))

Syhn dedi ki...

ilginçmiş gerçekten. tuhafıma gitse de haklı yanları var ve böyle kibar da söylendikten sonra bir sakıncası olmaz ;)

AskinAy dedi ki...

inanilacak gibi degil,olacak sey degil yaa dedim önce kendi kendime:)fakat sözlesmede geciyor olmasiyla ilk kez burada okuyorum,aman dilerimki buralarda yoktur bu tür kanunlar:)ya'da cikmaz!!

didem dedi ki...

-Nihan'cim bunu ancak alerjisi olan anlar. Bazisinda hayati tehlike bile oluyor. O yuzden anlayis gostermeli. Evet bu Sali ve parfumsuz halde gidiyorum:)

-Syhn bende o yuzden cok ters bakmadim. Cok kibar dusunceli bir sekilde kirmadan acikladilar. Evde arastirinca hak verdim.

didem dedi ki...

-AskinAy bu olaydan sonra calisan birkac arkadasima sordum sizin isyerlerinizde boyle birsey var mi diye, onlarda yok. Sanirim bu istisna, heryerde olmuyor:)Parfumsuz bir hayat dusunemiyorum.

Zeugma dedi ki...

Aaa? Bu yazı yoktu, kaldırıldı diyordu Blogger??

Ortamda tek bir kişinin bile rahatsız olması ihtimaline karşı geliştirdikleri kuralları takdirle karşılıyorum doğrusu Didemcim.
Sanırım parklarda bile sigara içilmesini de yasaklamış durumdalar.

Parfümlerin içinde sayısız kimyasal var ve bizler onları direkt tenle buluşturuyoruz. Özellikle de lenf bezlerinin çokça bulunduğu koltukaltı, boynun kulak arkası vb kısımlarına...
Daha geçende bir Prof parfümlerin elbise üzerine sıkılması gerektiğini söylüyordu TV'de...

Sözün özü...Çook haklılar...Çok...
Sevgilerimle...

E S M İ R dedi ki...

Sevgili Didem,
Yaşadığın ülkede her geçen gün yeni ve değişik uygulamaları görüyor ve öğreniyorken; hem kendi ülkemizle kıyaslama şansına sahipsin hem de evrensel bir boyutla hayatı değerlendirebilme olgusuna!..:)farklı deneyimlerini bizimle de paylaşıyor olman bak bizim içinde güzel bir rehberlik oluyor:). doğrusu iyi düşünmüşler!.insan sağlığı her şeyin üzerinde! ama diğer yandan Amerikan politikaları gereği; sağlık/sosyal/ve yaşam standartları açısından, kendi vatandaşlarına yada kendi topraklarında yaşayan insanlara karşı gösterdikleri bu hassasiyet ve duyarlılık!! keşke tüm dünya genelinde diğer ülke vatandaşlarına karşı da aynı olabilseydi!..

alınan uygulamalar güzel!temiz olmak ve sürekli duş alma alışkanlıklarının olması çok daha mühim!aksi taktirde örneklerini sıklıkla gördüğümüz temiz olmayan vücuda uygulanan parfüm(deo.lar)çok daha kötü kokuyor!..:))

(firma çalışanlarına önce, şöyle miss gibi halis zeytinyağı sabunu hediye edip ardında da ticareti mi yapsan acaba!:)) yeniden doğal yaşama dönüşüm başladı sanırım!:))

Sevgilerimle...

small button nose dedi ki...

Yok insan haklari yok cevreyi koruma diye bir suru sacma sapan sey cikariyorlar. Daha onemli seyler dururken ince ayrintilarla ugrasiyolar.
Ilginc Tabiki Ben bunu hic duymamistim.Peking parfumerie denemek yasak mi testerlar filanda mi yok?

beni güney kore'ye uçur dedi ki...

Gucci rush kullanmalısın .)

ezgilimelodi dedi ki...

Benim de ağır kokulara alerjim var:)Bazen boğulacak gibi oluyorum;fakat güzel bir parfüm olduktan sonra ne çıkar ki:)Zevkler farklı olduğundan kendilerince bir çözüm yolu bulmuşlar.İlginç...
Hangi parfümü kullanıyorsun?
Yaz kokularını çok seviyorum ben...

didem dedi ki...

-Zeugma'cim edit yapiyordum da o yuzdendir post'u gorememen. Tamamen senin yazdigin sebeplerden sakincali bazi isyerlerinde. Bende okuyup ogrenince hak verdim. Burada alerji seviyesi cok yuksek hem yiyecek hem polen hem bu tip maddelere hem de ilaclara... O yuzden dikkat etmelerini normal karsiladim. Salilari parfum yok. Saygi duymak lazim.

-Esin'cim mis gibi zeytinyagi sabunu hic fena olmazdi:)) Parfume bile gerek kalmaz valla.
Saka bir yana toplum icinde baskalarinin rahatini, huzurunu ve sagligini tehlikeye koyan seyleri yapamayiz. Saygili ve dikkatli olmak lazim. Bununla beraber yeni birsey daha ogrenmis oldum. Ogrendikce size aktarmaya devam:))

didem dedi ki...

-Small button nose bazi isyerleri fragrance free imis. Bu sozlesmelerinde dahi var. Eger calisanlar arasinda ciddi alerjisi olan (astim gibi) varsa buna cok dikkat ediyorlar. Salilari parfum kullanmayacagim artik, napalim:))

-Beni Guney Kore'ye ucur olur kullanirim ama bisi derlerse senin blogunu veririm ona gore:))

didem dedi ki...

-Ezgi sana da dokunuyorsa alerjisi olan insanlari sen daha iyi anlarsin. Alerjim olmadigi halde cok agirlar beni de rahatsiz ediyor dogrusu. Ben su an Ming Shu diye bir parfum kullaniyorum. Sen?

ezgilimelodi dedi ki...

Ben de şimdilerde Escada Desire Me kullanıyorum.Yaz için uygun bir koku arıyorum kendime ama bilemiyorum.Önerebileceğin bir parfüm varsa onlara öncelik tanıyabilirim

didem dedi ki...

Ezgi'cim Tr'de iken Avon'dan cok aliyordum. Simdi Avon gibi yine internet uzerinden Yves rocher'den aliyorum ama sanirim Tr de subesi yok onun. Hafif fresh bisi ariyorsan Body Shop'da Aqua Lily'e bak derim. Cok hafif ve deniz gibi kokuyor:) Senin kullandigin da guzelmis.

MAVİANNE dedi ki...

vayy çok orjinalmiş
mümkün değil bu kuralı türkiyede uygulamak bence
herkes kendini diğerlerinden fazla düünür bizim ülkemizde :(

derindenizbaligi dedi ki...

İşyerindeki bu parfüm yasağını anlayışla karşılamak gerektiğini düşünüyorum. Çünkü alerjisi olan kişilerin sağlığı için ciddi tehlike oluşturabiliyor. Alerji deyip de geçmemek lazım, sonu ölüme kadar varabiliyor. Bu nedenle duyarlı olmakta, empati yapmakta fayda var. Parfüm alerjisi konusunda yıllar önce başımdan şöyle bir olay geçmişti, yazını okuyunca hatırladım: Bir arkadaşım fal baktırmaya gidecekti, benden de yanında bulunmamı istedi. Beraber gittik, yaşlı bir hanım bakacaktı. Eve girdik, falcı hanım biraz da huysuzca birine benziyordu. Birdenbire bana döndü dedi ki, "sen parfüm mü sürdün?". Şaşırdım, hık mık demeye kalmadan, "sen gir pencerenin yanına otur, alerjik astımım var benim." Bozuldum o anda tabi. "Ne huysuz, ne aksi kadın" dedim içimden. Ama sonra bu olay zihnimde öyle bir yer etmiş ki demek ki, tanımadığım ve yakın temasta olmam gerekecek kişilere -mesela diş hekimine muayeneye- giderken parfüm sürmüyorum. "Belki alerjisi vardır, işini rahat yapamaz" filan diye. Başkalarını da düşünmek lazım Didem, salı günleri sürmeyiver gitsin ;)

didem dedi ki...

Mavi anne sebebini ogrenince hak vermedim degil. Saglik meselesi...

didem dedi ki...

Derindenizbaligi bak senin de basina gelmis. Ama seni ikaz eden kadin biraz kabaymis, o pek hos degil. Guzellik ile soyleseymis keske.
Inanir misin bu olaydan sonra ilk dusundugum disci oldu. Dogru soyluyorsun disciler dipdibe calisiyor. Artik disciye giderken de fazla parfum surmeyip dikkat edicem. Ders oldu:))

oyumben dedi ki...

İnsana verilen değerin çarpıcı bir göstergesi... İnsanı değerli yapan bir toplumun insan algısıdır. Şu an, bir hayvan olduğumu idrak etmiş olmanın sevinci ile hayvan olduğum gerçeğinin yüzüme bir tokat gibi çarpmasının burukluğu dans ediyorlar.