3 Haziran 2011

Aramizdaki farklar

Neredeyse 7-8 senedir yurtdisinda yasiyorum. Ilk geldigim sene yadirgadigim cogu seye alistim hatta ben de yapiyorum artik. Neler degisik gelmedi ki,

*Nereye giderseniz gidin gununuz nasil gecti diye soruyorlar. Bir de bugun icin planiniz ne diyorlar. Kuaforde bana ilk sorduklarinda nasil yani falan olmustum planimi niye soruyor diye, adet oyle. Mutlaka nezaketen bisiler soruyorlar. Marketlerde, dukkanlarda cafelerde heryerde...

*Polis durdurdurdugu zaman arabanizdan cikmamalisiniz. Polis size gelecek. Bizde tam tersidir polis durdurunca araban inip polise gideriz degil mi? Bunu bilmeyen bir arkadasim araban inmeye kalkismis, neredeyse vuruluyordum diyor!




*Mesela burada hapsirir veya oksururken elinize degil de dirseginizin ic kismini agziniza getirerek hapsiriyorsunuz. Hem el kirlenmesin hem de etrafa gelmesin diye. Biz halbuki elimizi yumruk yapar agzimiza gotururuz oksururken yada elimize hapsiririz degil mi?

*Burada birsey soruldugunda mutlaka verilen cevaba ek "sordugun icin cok tesekkur ederim" deniyor nezaket icabi. Mesela aaa senin okul isi ne oldu diyorsun, onu hallettim cok tesekkur ederim sordugun icin diyor karsidaki mutlaka. "Thanks for asking" yani...

*Corbalari bizdeki gibi blender'dan gecmis halde yani akici degil bayagi koyu, hatta yemek kivaminda. Bizim corbalara sasiriyorlar, su gibi geliyor.

*Opusmek degil de daha cok sariliyorlar samimiyetleri varsa o kisi ile.

*Isminiz ne olursa olsun cok ilginc, soylediginizde "Ne guzel bir isim" diyorlar. Ece'ye de Berk de defalarca dediler anlamini bilmedikleri halde.

*Bebekleri eger illaki seveceklerse ayagindan seviyorlar, oyle makas almak , minciklamak, kafasini oksamak falan yok.

*Spor soyunma odasinda anadan dogma geziyorlar. Cok ciddiyim. Erkeklerde de durum ayni imis. Bazilari o sekilde sohbet ediyor nereye bakacagini sasiriyor insan.

*Restaurantlarda kutuphanelerde orda burda nerede olursa olsun cocuklarin oyle arsiz bir sekilde bagrismasi yada yerlerde yuvarlanmasina asla gozyummuyorlar. O konuda cok dikkatliler.

*Evlenme teklifini nasil aldiginiz da cok onemli. Bizde yere diz cokme, romantik bir sekilde masallardan firlamis gibi teklifler sozkonusu degil biliyorsunuz. Ben her seferinde ne diyecegimi sasiriyordum artik Paris'de diyorum aaaaa ooooo diye pek seviniyorlar tezahurat yapiyorlar. Ne yapabilirim baska carem yoktu.

*Sokaktaki dilenciler mutlaka bir kartona birkac cumle birsey yaziyor. Oyle sozlu dilenme yok. Genelde trafik isiklarinda duruyor evsizler. Siz isiklarda durunca pankarti kaldiriyorlar. Ustunde " Anything helps" (Yani ne verseniz olur diyor) genelde. Bazisi " God Bless You" (Tanri sizi korusun) yaziyor.

*Refill diye bir olay var. Restaurantlara cafelere gittiginizde bardaginizi istediginiz kadar doldurabiliyorsunuz. Bedava. Isterseniz 10 bardak icin. Ben mesela su an 3. kahvemi iciyorum. Belesci demeyin alinirim.

*Cocuklari ile konusmalari hayret uyandiricak kadar nazik ve ogretici. Hani biz bagirir anlamiyorsa kizariz. Asla! Cocuklarina buyuk bir insanmis gibi konusuyorlar.  O konuda cok takdir ediyorum tutumlarini.

*Yas, maas gibi seyler sormak ayip. Bir de konusurken mesafenizi korumalisiniz. El kol hareketi cok fazla yapmiyorlar cunku.

*Potluck diye bir kavramlari var, mesela yemek potluck usulu ise her giden bir cesit yemek yapip goturuyor. Piknikler mangal partileri falan o sekilde oluyor genelde.

*Hamile olan kisilere bizde dogumdan sonra gidilir hediyesi de o zaman goturulur. Burada onceden Baby Shower denen bir parti yapiyorlar ve partiye gelen herkes hediyesini goturuyor.

*Gift Receipt denen bir kavram var. Birine bir hediye aldiginizda geri degistirebilsin diye fisi ile veriyorsunuz. Fiyati yazili degil sadece barkodu var. Alan kisi isterse iade edebilsin diye. Yada bazisi hediye ceki istiyor. Hangi magazadan istemisse oradan kendinize uygun rakamda bir hediye karti aliyorsunuz. O kisi sonra gidip karti ile ne isterse seciyor.

Didem

38 yorum:

K.C.S. dedi ki...

Çok ilginç şeyler vardı gözüme çarpan. Aramızdaki farkları gözlemledikçe yaz bizlere. Okuması keyif veriyor (:

Nehir İda dedi ki...

Didemciğim aslında benzeyen şeyler varmış baktım da:) Ben de aldığım şeylerin mutlaka değiştirme kartını veriririm.

Dilenciler burada da yazılar yazıyor artık:) Spor salonları fenaymış burada tecavüz olayları artardı:))

Geçenlerde bir filmde miami de galiba paten kayıyorlar herkes bikinili eşim diyo ki tc de böyle olsa saldırırlar

Nalan dedi ki...

didemcin bende nerde bu kız diye yorum bırakacaktım sana ama bakdım yeni bir post girmişsin :)

Teşekkürler paylaşımlar için, keyifle okudum..öptüm..

oyumben dedi ki...

Medeniyet gibi, insana saygı, bireye saygı gibi...

Aslısın dedi ki...

öksürme, hapşırma ritüeli, bebekleri illa seveceksem ayaktan sevme olayı, personal space'imin geniş olması açılarından Amerikalıyım ulan ben, evet:)

Defne Soysal dedi ki...

Kültürler nasıl farklı.Benim de hoşuma gider bu farklılıkları analiz etmek. Sevdim.

Çileksuyu Sibel dedi ki...

bizim burasi da boyle hep sanki..beni en cok sinir eden cok icilmesi,hadi icilsin de sapitilmasin ulu orta,her cins,her yas. ve olur olmadik kizlarin cocuk dogurmasi,gencecik yasta.

small button nose dedi ki...

Super gozlemler.ingilterede de cogu maddeler ayni.baby shower yok aa yok amerikalilarin diyolar.
Bi kac biseyde Ben ekleyebilir miyim musadenle?her gun havanin iyi kotu olmasindan konusulur karsilasmalrda ilk konu havadir(havadan baska problemleri yok politik ekonomik)
Maas yas konusu gibi din ve politik gorusleri hakkinda Konusmayi sevmiyorlar.(tanidigim cogu ingiliz inancsiz)
Sirada sabirla ve saygiyla bekliyorlar.(bazen sinir bozucu olabiliyor cok bekleyince Hadi yaaa acele Edin DIyorum icimden)
Yari ciplak geziniseler bile kimse donup bizdeki gibi bakilip laf atilmiyor(buda demek oluyor ki biseyleri yasaklayip kisitladikca daha mi cazip geliyor ne)
Bu biraz zor kisaca aciklayabilir miyim bilemiyorum AMA cocuklarini belli bi yasa geldikten sonra benciller kendileri icin yasiyolar bizdeki gibi annular babalar cocuklara yardim etmiyolar maddi yonden calissin Alsin deyip geziyolar tattle gidiyolar yani Ben kendi annema babama bakiyorum nasil fedakarlar bunlarda hep kendileri icin yasiyolar(bazen iyi bazen kotu Hala karar vermis degilim ikisinin arasini mi bulmak lazim bilemiyorum.
Aklima gelenler bunlar ve senin yazdiklarina ilave olsun

didem dedi ki...

-KCS aslinda bayagi birsey var, olur ara ara yazarim. Keyif almana sevindim:)

-Ebru'cum demek hediye fisi orada da var bilmiyordum. Ne rahat bisi degil mi? Istemedigini git geri ver, oh ne guzel. Spor salonlarini hic sorma, komedi:)

-Nalan'cim buradayim biryere gitmedim. Simdi senin bloguna gelicem:)

-Oyumben medeniyet bir baska sey. Insanlik olunca stres de az oluyor.

-Aslisin ee sen Amerikalisin o zaman orada ne yapiyorsun, atla gel. Ben sana lokumda veririm hem. Orada sokaktakileri opucegine buradakileri op saril:))

-Defne hem de nasil farkli gorsen. Hintlisi, Korelisi, biz Turkler...En guzeli bunca farka ragmen uyum icinde yasamak.

didem dedi ki...

-Sibel sizin oranin publari meshur tabi. Ama icmesini bilen icsin bizi sinirlendirmesinler di mi ????:)) Burada da var hem gencecik hem sokakta dileniyor hem hamile! Oyle uzucu ki...

didem dedi ki...

Small button nose harikasin! Unuttugum seyleri yazmissin. Hakikaten agirliklari sakinlikleri ne kadar dogru! Trafikte falan ondeki araba ilerlemese, dalsa birsey olsa hiiiic seslerini cikarmiyorlar. Bizde olsa kornadan ortalik yikilmisti:).
Erken yasta cocuklarina sorumluluk verip ellerini cekiyorlar dogru bir bakima iyi, cocuk kendi kendine ayaka duruyor, durmak zorunda kaliyor, bir yandan da ortalikta issiz gucsuz ve evine donemeyen gencler var. Donse de eve anne babalarina kira veriyorlar ne ilginc di mi? Bizde aile kavrami cooook onemlidir ve biz birbirimize olene kadar bagliyizdir, yardimi kesmeyiz. Kultur ve dusunce farki. Hem arti hem eskileri var. Eklemelerin super, hava burada da cok konusulur hergun gunes bekliyorlar, yagmur yagdi diye somurtuyorlar:)))

Sıradan bir balık dedi ki...

New york havaalanına indiğim saat çantamı kaptırdım:)
Colorado Unıvercıty/Boulder kampüsüne yerleştikten sonra maceram başladı Amerikalılarla:)
Sana hangi birini anlatıyım ki?
Hız limitini aştığım için durduruldum ve ben balık arabadan inip, polis aracına doğru koştum!
(koptum bu arada yine):)
yaşadığım ve asla unutamayacağım bir deneyimdi Didemim:)

Hala polislerden tırsarım, sonrada karnıma ağrılar girene kadar gülerim.
Özledim Boulder ı, çok...

Onlarla bizim aramızda kocaman bir zaman farkı var!

ezgilimelodi dedi ki...

Çıplak dolaşma olayı fenaymış:)))
Gerçekten de hepsi insana olan saygıya çıkıyor...Gözlemlerini çok güzel dile getirmişsin...Okumak keyifliydi...

E S M İ R dedi ki...

Sevgili didemci'ğim ülkeler arasındsaki kültürler ve gelenekler arasındaki farklılıkları çok güzel analiz etmişsin...benimde bir dönem yaşadığım süreçlerde İngilizlere ve Almanlara dair benzer yada yakın davranımlarına ilşkin gözlemlerim oldu!"small button nose"...söyleyeceklerimin bazılarını paylaşmış!..bana da söyleyecek pek bir şey kalmamış:)ilk medeniyet tohumları Anadolu topraklarında atılmışken...onlar bizlerden aldıklarını ileriye taşırlarken..ne yazık ki biz-ler bazı konularda geriledik!..örnek alınacaklarda var, absurdluklarda!..

çok keyifli bir yazıydı...paylaşımın sayesinde bilgilenmiş olduk(m):))teşekkürler canım..

ailenle birlikte güzel bir pazar keyfi dilerim...sevgilerimle..

AskinAy dedi ki...

Bizim buralara'da cok yakin canim anlattiklarin,cocuk terbiyesi olsun bende cok takdir ediyorum spor salonu olsun evet kimse kimseden cekinmiyor:)yas,maas olayida aynen öyle,gerci düsünüyorumda hani ben hollanda degilde tr'de yasiyor olsam yine ki herhalde baskasinin maasini birak sormayi ögrenmek bile istemem,ne haddime?...

Zeugma dedi ki...

Nasıl ilgiyle okudum, neler öğrendim, çok teşekkür ederim Didemciğim:)

Adamların tüm huyları takdir edilesi. Ve son derece mantıklı.. Çocuk gürültüsüne izin vermemeleri süper.
Çorbalarının katı olmasını yadırgadım sadece. Adına çorba demesinler o zaman :)
Ellerine sağlık, çok keyifliydi.Arada böyle maddeleyip toparlayıp yaz lütfen...

Sevgiler...

acartolga dedi ki...

Diğer yorumcu arkadaşlara katılıyorum; çok keyifli bir yazıydı...
Birbirine bu denli uzak, ekonomik, kültürel, toplumsal yapıları çok farklı olan iki ülke. Davranış farklılıkları olması çok doğal. Bizden daha uygar olduklarını kimse yadsıyamaz. Amerikan filmlerini epeyce izlediğimiz için -polisin araca gelmesi gibi- Amerikan kültürü hakkında az çok bilgimiz var.
Çorbanın sulu olmasını tercih ederim.

Deli Anne dedi ki...

Hahahha bazısı çok komik :) Ama ben şuna çok takıldım; nasıl oluyor da her daim çocuklarla yumuşak konuşabiliyorlar.. belki eve gidince kusuyrlardır :)

didem dedi ki...

-Siradan bir balik basina neler gelmis senin! Polis arabasina kosmani hayal edemiyorum:))Guzel okula gitmissin...Valla hayatlarimiz oyle farkli ki Amerikalilarla. Dusunce, fikir, goruntu, yeme icme...Hepsi:)

-Ezgi'cim spor klubune gidince etrafa fazla bakmadan doogruca aletlerin oldugu yere gidiyorum. Kimse ile sohbete girismiyorum:))

didem dedi ki...

-Esin'cim farklar cok, ara ara yazmaya devam edicem bu sadece giris:) Haklisin Ingilizler ve Almanlar da bizden cok farkli. Bizim yasadigimiz yerde Hintli cok. Hele onlar bambaska:))
Bazi yonlerden Korelilere bize benzetiyorum goruguleri naziklikleri aile baglari v.s.
Small button nose unuttuklarimi guzel yazmis hakikaten. Sana da iyi Pazarlar.Opuyorum...

-AskinAy sen Avrupa'dasin oralarin mimarisi insanlari adetleri cok daha degisik olmali. Gerci Avrupa nispeten bize daha yakin mizac olarak. Demek spor salonlari orada da oyle:)))Cok komik...

didem dedi ki...

Zeugma'cim cok sevindim ilgi ile okumana, devam edicem yazacak sey cok. Corbalari resmen yemek gibi lapa gibi daha dogrusu ama lezzetli. Coluk cocuklarina dikkat edislerini inan cok takdir ediyorum ve bende uygulamaya calisiyorum. Nasil o derece sinirlerine hakim oluyorlar, sakinliklerini koruyorlar belli degil. Benim en cok herseye tesekkur etmeleri hosuma gidiyor. Cok nazikler. Bir de Turkiye diyince mutlaka onceden gitmis birine rastliyorum hele ki methederlerse sevindirik oluyorum. Cok optum

-Tolga haklisin sadece iklim bile davranis tarzini, adetleri v.s. yi degistiriyor, etkiliyor. Mesela burasi soguk memleket oldugundan kahveleri meshur Seattle'in. Sokakta herkesin elinde bir kahve.
Dedigin gibi medeniler, o yadsinamaz.

didem dedi ki...

Deli anne yasayip gormelisin, bazen insan inanamiyor bu kadar nasil cocuguna anlayisli sakin ve biryandan da o kadar disiplinli olabilir diye. Acik soyluyorum her zaman sakinligimi muhafaza edemiyorum. Ama su var cocukla yuzgoz olmuyorlar eger kuralsa o kurali uyguluyorlar mesela cocuk bagirip cagirip uygunsuz hareket ediyorsa hemen kalkiyorlar. Hep "kuralimizi unutma" dediklerini duyuyorum.

Syhn dedi ki...

baby showerlar artık bizde sosyete modası :) yapıyoruz yanii :)
hapşırmakta öyle. kolumuza hapşırıyoruz ki aklımıza gelirse :)

keşke bizde öpüşmesek samimiysek sarılsak özellikle yazın :)

benim en sevdiğim şey ise isimle hitap etmeye özen göstermeleri hemen kendilerini tanıtıp sizin adınızı sormaları :)

Meyra dedi ki...

bazı analizlerin medeniyet burda diye bağırıyor resmen..Polise burda olsa kafa tutar kavga yaratır millet, çocuklarına gösterdikleri sabır ise özenilecek türden..Sevdim bu tespitlerini devamını bekliyorum canım;)

MAVİANNE dedi ki...

hepimiz insanız farklar da bizleri uzaklaştırmak yerine belki de yakınlaştırıyor
daha saygılı ve nazikler sanırım
biz biraz kabalaştık mı diye düşünüyorum
ve çok bencil oldu insanlar
bilmiyorum
ekonomik durumla mı ilgili acaba
farklı kültürler tanımak da güzel tabi
sen de kolayca uyum sağlamışsın sanırım
sevgiler
iyi haftalar

didem dedi ki...

-Syhn zaten cogu set Tr'de de ayni sanirim. Yazin opusmeme kismina kesinlike katiliyorum:)

-Meyra'cim trafik konusunun burada islemesinin sebebi cezalar. Oyle agir ki para cezalari herseye dikkat ediyorsun. Odu kopuyor insanin yanlis birsey yapicam diye.
Olur devam ederim:)

-Mavi anne bence bizi kalabalik, pahalilik stres v.s. boyle yapti. Her ne olursa olsun Turk insaninin ictenligi ve paylasmayi sevmesi de burada yok:) Biz isteseler canimizi veririz. Bizdeki tek eksik bence kural ve ceza olmamasi.

AskinAy dedi ki...

Canim buradada ne ararsan var dogrusu,hintlisi,farsi,zencisi,japonu, ve daha nice say say bitmez evet hatta hollandalilarin özü bile nerdeyse biz yabancilar sayesinde azaldi diyebilirim ve bu sebebten aslinda onlar degil bizler onlara cok seyi ögretir olduk:)

Cigdem dedi ki...

harikasin.cok begendim canim

Hayatın Süs Payı dedi ki...

Yaniii ayrı dünyaların, ayrı insanlarıyız:):) ilginç :):) Bende evlenme teklifimi Paris' te aldım:):):)

Yalandan kim ölmüş :):)

red riding hood dedi ki...

Spor soyunma odasinda anadan dogma geziyorlar. Cok ciddiyim. Erkeklerde de durum ayni imis. Bazilari o sekilde sohbet ediyor nereye bakacagini sasiriyor insan'2demişsin ya hani,aynen Almanya'da da böyle :D Hatta kadınların ve erkeklerin soyunma odaları birbirine yakın ve geçerken çok rahat birbirlerini görebiliyorlar çoğu yerde :) Burayı yine ihmal ettim güzel bi yazı olmuş.Eşimden biliyoruz gerçi Amerikalıları ve değişik adetlerini ama hatırlamak iyi oldu :D güldürdün beni .

Gezi/yorum... dedi ki...

Dilimize "Kültür Farkı" diye bir tabir boşuna girmemiş, bu oların artıları..
Tersten bakarsak bizimde onlara karsı "+" "Kültür farklarımız" mutlaka vardır.. keşke değiş tokuş imkanı olsa, onlar iyi yönlerini bize verebilseler, bizde onlarda iyi yönlerimizi verebilsek.. sonra kötü olanları yok etsek.. dünya ne güzel olurdu.. tabi bunların hepsi bir hayal :))

Didem Yazici dedi ki...

Bende senin adını beğendim ve izlemeye aldım :)
Benim gittiğim spor salonunda da kadınlar çıplak dolaşıyorlardı :)

didem dedi ki...

-AskinAy cok komik, burada da oyle, bazi yerlerde Amerikalilar azinlikta kaliyor.

-Cigdem'cim yazdiklarimi sen bizzat yasiyorsun burada:)

-Hayatin sus payi ne guzel soyledin, telifi Paris'de aldim nikahi Misir da yaptik balayina da Italya'ya gittim:)))Onlar sordu ben soyledim.Nasil??

-Red Riding Hood demek Almanya daha da uclarda! Demek onlar birbirlerinin soyunma odasini bile goruyor. Vay vay vay:)))

-Gezi/yorum katiliyorum. Iyi veya kotu methetmek veya yargilamak konusunda cekimserim. Cunku ben Turkum, dolayisi ile ne olursa olsun kendi ulkem derim baska bisi demem. O konuda tarafsiz olamam. Ama gordugum seyler stiller, yasam tarzi, bakisacisi, adetler, cok degisik. Bizim de onlardan ustunlugumuz cok onlarin da bizden. Biz mesela mutfak, tarih, turistik yerler, orf adet v.s. de fark atariz. O acik.

didem dedi ki...

-Didem adasim cok tesekkur, iyiki geldin. Spor salonlarinda hemfikiriz demek:)
Yasadiklarimi anlarsin o zaman.

Profösör dedi ki...

bu paylaşımınızdan istifade ettim doğrusu. Teşekkür ederim..

didem dedi ki...

Profosor sizi burada gormek ne guzel! Begenmenize sevindim. Gorduklerimi yazmaya devam edicem daha oyle cok sey var ki...
Sevgiler

Adsız dedi ki...

Didem Hanım,
Çocuklarla konuşmalarından çok etkilenmiştim. Ya çömeliyorlar ya da yanına oturuyorlar. Gözlerin aynı düzeyde olması çok önemli...
İyi günler...

didem dedi ki...

Adsiz isminiz gozukmuyor maalesef. Ama cok tesekkur yorumunuza. Guzel birsey yakalamissiniz aynen oyle comelip konusuyorlar cocuklari ile.
Tesekkurler...