4 Mayıs 2011

Gonullu olmak




Amerika'da gonullulerin rolu ve katkilari cok buyuk. Gonullu de neyin nesi derseniz isyerleri, hastane, kutuphane, okullar, spor salonlari, hayir kurumlari, parklar, bahceler hemen heryerde ucretsiz calisan kisiler. Volunteer deniyor ingilizce.

Polis teskilatinda bile gorev alabilirsiniz.

Gonullu calismak demek bedava calismak demek. Ama manevi tatmini yuksek. Mesela cocuk hastanesinin kanserli cocuklar kisminda calisan bir arkadasim var, yasadiklarini anlattiginda cok etkilenmistim. Hem cok zor bir is, hem hazzi buyuk.

Cogu orta yasin ustundeki kisiyi baskalarina yardim ederken, sizi gittiginiz binada aradiginiz yere gotururken, yol gosterir , formunuzu verirken, hatta esya tasirken goruyorum. Hem o yasta bir ise yaramanin mutlulugunu yasiyorlar, ki yuz ifadeleri kesinlikle oyle diyor, hem de evde oturup yaslamayi beklemiyorlar. O yuzden hep genc dinamik, insanlarla icice kaliyorlar. Hayata bagliliklarini yitirmiyorlar.

Kendi ulkemi dusundugumde cogu yasli kimseleri evlerinde yapayalniz dusunuyorum ve uzuluyorum keske onlara boyle imkanlar olsa. Bu yapilan isin verdigi moral, motivasyon, sevk, mutluluk inanilmaz.

Hem ulke ekonomisine katki hem de kisinin kendi gelisimine katki.

Internette hemen her firmanin, kurulusun GONULLU bolumu var, oradan bilgilerinizi girip basvurabiliyorsunuz. Ucret almiyorsunuz tabi. Bunu cogunlukla ogrenciler, calisma hakki olmayanlar yada dedigim gibi yasi ileri olup kendini faydali kilmak isteyenler, dil ogrenmek isteyenler, bir de karsiliksiz birsey vermekten hoslananlar yapiyor.

Ayrica Gonullu siteleri var. Oraya istediginiz sehir ve konuyu girerseniz secenekler sonsuz. Basvurup cevap beklemelisiniz. Benim bu ise basvurma sebebim hem is hayatinda cok fazla uzak kaldim bana bir pratik olsun hem de kendimi biraz dolu seylerle mesgul etme istegi idi.

Ben su ana kadar Berk'in okulunda gonulluluk yaptim bir de bir arkadasimin verdigi bir siteden kendime bir ofis isi buldum. Cok tesekkur Seval! Okuyorsan sesimi duy.

Berk'in okulunda Health room'da (Saglik odasi) ayda bir, iki saat calisiyorum. Her ay calisma cizelgesi gonderiyorlar biz annelere. Gunu ikiye ayirmislar sabah ve ogleden sonra diye. Ben sabah tercih ettigim icin sabah nobetindeyim. Ne mi yapiyorum bana verilen gun gidip odada yaralanan cocuklara bakiyorum. Ilac vermemiz yasak, eger dusmus hafifce biryerini incitmis veya kanatmissa yarayi suyla temizleyip yarabandi takiyorsunuz. Genelde biryerlerini carpiyorlar, onun caresi de buz torbasi! Eger bas yaralanmasi ise fosforlu yesil bir bileklik veriyoruz ki cocugun o gun icinde basindan yaralandigi belli olsun ve herhangi bir anormallik gorulurse bayilma, konusmada zorluk, bas agrisi mide bulantisi vs. okuldaki butun ogretmenler tetikte olsun.

Isin komik yani okul oncesindeki miniklerin bazilari sirf bu forforlu bilekligi takabilmek icin kafami carptim numarasi yapabiliyorlarmis. Minikler bir alem oluyor.

Obur is, ofis isi icin Sali'lari icin anlastim. Seattle'a gidiyorum. Bir 3 saat kimin neye ihtiyaci olursa ona gozukuyorum. Gelir durumu dusuk olan okul ve ailelere yeni (sifir)kitap saglayan bir kurum. Butun bagislari topluyor, gelen kitaplari yas, konu ve belli kriterlere gore ayiriyorlar. Bu kitaplari talep oldukca koli koli okullara goturuyorlar, ayrica okullarda "Hikaye saati" yapiyorlar. Onu yine gonulluler yapiyor. Kitaplarla, kesme yapistirma kagitlari ile siniflara gidip hem cocuklara kitap okuyorlar , arkasindan da aktivite yaptiriyorlar.

Aman allahim o okullardan cocuklardan gelen Tesekkur notlarini gormelisiniz. Neler neler yazmislar, nasil tesekkur etmisler, sabah aksam araliksiz okuyanlar, okuma notunu yukselttigi icin tesekkur edenler, kiyamayip aldigi kitabi kardesine verenler...Neler neler.


Butun yapilanlar o tesekkure degiyor.



Didem

25 yorum:

K.C.S. dedi ki...

O kadar güzel ki bu anlattıkların... Cebindeki parayla değil, kalbinle bir şeyler yapabilmek harika olmalı...

Selma Er dedi ki...

Didem'ciğim,öncelikle blog sayfanı çok güzel ve aydınlık renklerle yeniden düzenlediğin için tebrikler.Senin yüreğinin temizliğine,yardımseverliğine yakışır çok güzel işler yaptığını burada okuyunca hiç şaşırmadım.Hiçbir karşılık beklemeden tek bir insanın bile yüzünü güldürebilmek güzel birşey..Keşke herkes toplum içinde yararlı olabileceği gönüllü işlerde görev alabilse..sevgiler..iyi ki varsın benim güzel kızım..

Taze Anne dedi ki...

Gonullu olayi Canada'da da yaygin bizim universite yazlari yapmamizi istiyor. Ben dogum unitesinde gonullu calismak istiyorum ama simdi uygun olunca tabi. Bunlarin hepsi referans oluyor sonrasinda.

Meyra dedi ki...

bizde düzenli maaşla iş yapmak zoruna gidiyor milletin gönüllüsü hak getire..otobüse binersin yaşlıya yer vermezler..lafa gelincede onu bunu beğenmeyiz okuyunca üzüldüm ülkemiz adına:(( insanın başkasının kalbini okşaması çıkarsız ne güzel bir hazdır tabi gülerler...

MAVİANNE dedi ki...

harikaymışşş
en güzeli karşılıksız birşeyler yapabilmek
bizde de olsa böyle bir şey keşke,
seni çok takdir ettim
tebrikler

Nihal Maya dedi ki...

çok güzel gerçekten...
küçük yerler nispeten yardımlaşma bakımından daha iyi...Konu komşu kimsesizlere göz kulak oluyor ama yerleşim yeri büyüdükçe kimse oralı olmuyor...
şu aralar kimsesiz ve yalnız yaşayanlarla ilgili bir çalışma yapıyoruz biz de... Henüz bulma toplama aşamasındayız umarım sadece yüzde hesaplama , matematiksel istatikleme kısmıyla kalınmaz bir sonuca gidilir:((
hep imreniyorum ben bu tarz yaklaşımlara...

Nehir İda dedi ki...

Didemciğim yaptığın şey ve anlattıkların çok hoş. İlaç vermenizin yasak olması olayında burada olsa ne olurdu dedim de:) Burada olsa komşunun çocuğunda şunu kullanmışlar iyi gelmiş diyerek yuttururduk ilaçları.
Kucakladım seni.

didem dedi ki...

-KCS cok haklisin. Gonulluluk isi Tr de basladi mi merak ediyorum

-Canim halam, bahar geldi malum ben de sayfami koyu renklerden kurtardim biraz ferahlatmaya calistim. Hem de gozu yormaz diye dusundum. Begendigine cok sevindim.
Gonullu isleri hem gittigin kuruma hem kendin icin inanilmaz faydali.
Buarada yazilarini merakla bekliyorum. Kendini cok ozlettin.
opucukler

didem dedi ki...

-Taze anne tabi...Ise basvurdugunda zaman hep dikkate aliyorlar. Hem de is tecrubesi oluyor. Haklisin...

-Meyra aaah ah ne zaman ogrenicez biz bu isleri! Yazdiklarini okurken hem uzuldum hem guldum. Hak getire demissin ya:)))

-Mavi anne ben en cok yasli insanlarin yaptiklarini gorunce sasirdim. Insan kendi birsey yapmayinca eksiklik hissediyor resmen. Okullar da anneler ne isler yapiyor gorsen...Insallah kendi ulkemizde de baslar gonullu isleri

didem dedi ki...

Nihal buralarda gorup de kendi ulkesinde olmayinca insan cok hayiflaniyor. Surekli insan sinir oluyor. Halbuki biz cok caliskan ve akilli insanlariz. Yapsak kirk kat guzelini yapariz ama...Bir baslasak...Iyi bari yasli projesi sonuc getirir umarim.

SırfŞiirselYorum dedi ki...

Değerlendirilmeli bu yazdıkların, çünkü hakediyor bunu. Gönülü ele almak gerekiyor çünkü gönülsüzlük almış başını gidiyor. ( en azından ben öyle düşünüyorum )

Bahsettiğim şey :

'' Mesela cocuk hastanesinin kanserli cocuklar kisminda calisan bir arkadasim var, yasadiklarini anlattiginda cok etkilenmistim. Hem cok zor bir is, hem hazzi buyuk.''

Blog sayfanı kaçırmamak lazım ama bu yoğunluk öldürüyor beni. Paylaşım için teşekkürler.

Sazan dedi ki...

Ne iyi etmişsin bunları yazmakla ve yapmakla, kendi derdime düştüğüm bu günlerde, bu yeni şehirde hızla bir şeyler yapma isteği verdin bana...

Teşekkür ederim...

Esmir dedi ki...

Ne kadar doğru bir karar vermişsin sevgili Didem'ciğim!..karşılık beklemeden bir şeyler yapmak ve karşı tarafa yansıyan o ışıltının varlığını hissetmek!görebilmek!..bundan daha güzel bir şey olabilir mi!hem karşı tarafa kazandırdıkların ve hem de sana kattığı maneviyat hiç bir şeyle ölçülemeyecek kadar güzel bir duygu!..

Böyle bir toplum bilincinin kendi ülkemde yaşayan insanlar arasında da oluşmasını çok isterim...komplekslerinden arınmış!bilinçli, ilkeli ve elini şıkırdatarak (ancak ve ancak para para olursa !!! demeyen ) "duygusallık!!!" beklemekten ziyade! çok daha humanist olan insanlara ihtiyacımız var...

Bu güzel örnek davranışın için seni tebrik eder, paylaşımın olan bu yazı içinde çok teşekkür ederim Didemci'ğim...

Sevgilerimle...

Zeugma dedi ki...

Parayla yapılan işten bunun zerresi kadar mutlu olabilmek mümkün mü?
ah keşke bizim ülkemizde de yaygınlaşsa, yaygınlaştırılsa.
Her şeyden önce devletin el atması gerekiyor buna. O kadar zor olmamalı..
Birbirine bu şekilde ihtiyacı olan kim bilir ne kadar çok insan var bu şekilde...
Kutluyorum didem. Böyle ''kutsal'' bir görevde aktif rol aldığın için..

didem dedi ki...

Sirf siirsel yorum gonulsuzluk en kotusu hakikaten. Insallah benim ulkemde de bu tip isler artar, herkes kucuk de olsa corbaya tuz katar. Yorumuna cok tesekkurler

didem dedi ki...

Sazan biz bu tip seylere yabanciyiz. Ben de burada yasadigim sure zarfinda gordum ve cok hosuma gitti.

didem dedi ki...

Esin'cigim ne guzel yazmissin. Insallah biz de bu noktalara gelecegiz. Insanin zamanini guzel degerlendirmesi gibi birsey yok. Buradaki ilkokullar da hep o sekilde calisiyor. Anneler hemen her konuda gorev aliyorlar ogretmenin ve okulun yukunu azaltabilmek icin. Ornegin bildigi bir konuda ders veriyorlar haftada birkac saat sinifa gelip yada onemli gunleri organize ediyorlar...Ornekler cok

didem dedi ki...

Zeugma'cim tesekkurler. Benim yaptigim sey son derece minik birsey ama bana cok faydasi var. Hem sosyallesiyorum hem ofis islerini hatirliyorum. Aslinda Tr deki isyerleri bu sekilde gonullu arasa eminim genclerden cok istekli cikar. Cunku burada yaptigin gonullu islerini referans gosterebiliyorsun ise girerken.

Sıradan bir balık dedi ki...

Ne çok isterim burada da (Ankara) olsun gönüllüler, ama yok didemciğim.
Colorado/Denver da kaldığım yıllar da Üniversitenin kütüphane bölümünde çalışırdım haftada iki saat;arkadaşım da yaşlılar evinde.
Gönül işi...
Sevgiyle kalasın Didemcim.

didem dedi ki...

Siradan bir balik ne guzel sen de Gonullu olmussun zamaninda. Colorado nasildi?
Insallah Tr'de de yayginlasacak bu is...

Adsız dedi ki...

Didem Hanım,
Sizin kimi anlatımlarınız yanlış anlaşılıyor herhalde. Siz bunca yıl sonra hâlâ "Neden olmasın?" derken, ülkeden "Burada olmaz..." yanıtlarının gelmesi üzücü. Elbette giderek daha iyi olacak, tıpkı İngiltere Parlamento'sunun bahçesindeki çimlerin yüzyıllardır sulanma öyküsü gibi. Tabii biz adam olmayız görüşünün hemen ardından BİZ tanımının kimlerden oluştuğunu da düşünmek, düşünebilmek gerek.
Umutsuzluk boşvermeyi getirir, bu da insanı giderek yalnızlaştırır, geleceksizleştirir.
Sağlıcakla kalın.

didem dedi ki...

Adsiz isminizle hitap edememek kotu oldu ama neyse.
Valla bu tip seyleri kendi ulkemde de gormek istiyorum ama cogunluk unutsuz olunca da uzuluyorum. Halbuki niye olmasin. Biz bunlari beceremeyecek kapasitede bir millet miyiz? Bes basariz istesek.
Yazdiklariniza sonuna kadar katiliyorum

sema dedi ki...

bende denver a yeni geldim gönüllü olarak çalışmak istiyorum ama nasıl ve nerden başlayacagımı bilmiyorum çekincem ingilizcemin yetersiz olması ne olur bana yol gösterin kimyagerim ve burda eşimin işi dolayısıyla kalacağım 4 aylık süre zarfını evde kös kös oturup geçirmek istemiyorum ne olur bana yardımcı olun : ((

didem dedi ki...

Sema ingilizcenden dolayi hic cekinme. Baslangicta hicbirimizin ingilizcesi iyi degildi.Hala da degil:)
Sonucta gonullu olarak hem birilerine yardimci oluyorsun hem de sana ingilzice pratigi. Denver da oturdugun yere yakin Volunteer sitelerine bak. Birsuru goreceksin. Hemen basvur derim.

sema dedi ki...

Didem Hanım çok çok çok teşekkür ediyorum. Beni cesaretlendirdiniz. Eminim bloğunuz pek çok kişiye yol gösteriyordur.
Kendinize iyi bakın : ))