8 Aralık 2010

Thanksgiving-Sukran gunu



1620'lerde Avrupa'dan yerleşim için ilk kez May Flower gemisiyle ABD’ye gelen Pilgrimler ilk geldiklerinde aylarca süren yolculuklarından dolayı yorgun, hasta ve açtırlar. Kızılderililer onları karşılar ve yiyecek verir, hindi avlamasını, mısır ekmesini öğretirler. Üç yıl sonra İngiliz Vali William Bradford büyük bir yemek hazırlar ve Kızılderililer’i çağırır. Kızılderililerin şefi Massoit 90 kişiyle bu törene katılır.



O günden sonra her hasat sonrasında yemek geleneği sürer. 1863’de Başkan Abraham Lincoln Şükran Günü’nün ulusal bayram olmasını önerir, ancak bu öneri, 1941’de Kongre’de karara bağlanır ve her yılın kasım ayının son perşembesi Şükran Günü olarak ulusal bayram ilan edilir.

Şükran Günü Kızılderililer arasında ise Yas Günü olarak kutlanmaktadır.



Biz simdiye kadar bircok kez Amerikali ailelerle, birkac kere Romanyali arkadaslarimizla kutladik sukran gununu. Bu sene ise gecen sene yaptigimiz gibi turk arkadaslarimizla uc aile beraber kutladik. Kutladik derken biz ne derece kutladik bilmem, yedik desem belki daha dogru olur.

Sevgili evsahibi arkadasimiz herseyi kuralina gore yapmis. Masayi sukran gununun sembolu hindili tuzluklar, masa ortusu ve tabaklarla suslemis. Hindi seklinde suslerin ustune isimlerimizi yazmis, kocaman nar gibi kizarmis bir hindi hazirlamis.



Sukran gununde yenen yemekler bizim bayram yemeklerimiz gibi, o gune has yapiliyor ve her sene tekrarlaniyor..
Yapilan en temel yemekler soyle, et olarak ici doldurulmus hindi, yanina patates puresi, tatli patates, salata, gravy( hindinin suyu ile yapilan sos), cranberry (yaban mersini) sos, green bean casserole( yesil fasulyeli kaserol) pumpkin pie (balkabakli pay) ve salata hazirlaniyor.



Ne icin sukran duygusu duyuyorsun diye sorarsaniz, guzel bir ailem, harika bir esim, iki saglikli cocugum oldugu icin, hayatimdan zevk aldigim ve etrafim birsuru guzel insanla dolu oldugu icin sukran duyuyorum. Siz?

Didem

15 yorum:

Selma Er dedi ki...

Şükran Günü,bence de herkes için maddi ve manevi durumuna şükretmesi gereken sembolik bir gün.Aslında durumumuz ne olursa olsun,elimizde olanların değerini bilmemiz,kaybettiklerimiz için de dayanma gücümüz olması için dua edebileceğimiz,tanrıya şükredebileceğimiz gün ve günler .
Arkadaşının ellerine sağlık.Çok güzel hazırlanmış..sevgiler.

Müge dedi ki...

Didem ne güzel yazmışsın :)
ABD'de sadece 1 yıl kaldığım için, onların bu özel günlerine bir kez tanık oldum. Bizdeki bayramlar gibi, ailece olmaya vesile olan güzel âdetlerinden biri tabii ki..

Yalnız ben oralara dair pumpkin pie, chocolate chip cookie, gravy sosu falan çok özlerim.. Tarifleri olsa da, içeriklerini aynen bulmak zor buralarda diye, aynı tat yakalanmıyor sanki.

Afiyetler olsun size. Güzel günleriniz hiç bitmesin..
sevgiler :)

didem dedi ki...

-Sevgili Selma Er-halacigim kesinlikle katiliyorum. Sukredecegimiz oyle cok sey var ki.
Boyle gunler hatirlamana yardimci oluyor. Opuyorum yanaklarindan

-Sevgili Muge Amerika'da neredeydin? Dedigin gibi malzeme farkli olunca yemekler ayni olmuyor. Ben Tr den getirdigim cogu tarifi burada yapamiyorum. Sanirim malzeme degisik oldugu icin hem de firin dereceleri v.s hersey farkli. Cok tesekkur guzel sozlerine.

Müge dedi ki...

Didem, rastlantı sonucu senin blog'a geldiğin şu saatte ben de güzel bir akşam filmi sonrası pc başına geldim :) Orada öğleden sonra olsa gerek :)

Ben Milwaukee'deydim (WI).. ama taaa 1991-92'de :)) Değişim öğrencisi olarak. Şahane anılarım var o seneye dair.

MAVİANNE dedi ki...

harika buradaki herşey
şükredecek ne çok şey var

acartolga dedi ki...

Avrupadan Amerikaya yerleşmek amacı ile gelen Avrupalı göçmenleri Amerikalı yerliler (kızılderili) güzel bir biçimde karşılıyorlar ve ağırlıyorlar... İlerleyen zamanlarda söz konusu Avrupalılar Kızılderileri katlediyorlar... Trajik değil mi?

Güzel bir bayram; bizdeki şeker bayramı benzeri,insanlar bir araya geliyor, özel olarak hazırlanan yemekler yeniyor...

Şükran konusuna gelince, "insan kaderini sevmeli, belki yaşadığı en iyisidir." Kimi zaman şükran duyma konusunda tereddüt yaşıyorum, kaderimin iyi olduğuna inanmadığımdan. Sonra buna da şükür diyorum, daha kötüsü olabilirdi, işte böyle.

Keyifle okunan bir yazıydı, kızılderilerin Avrupalı göçmenlere misafirperver davrandığını bilmiyordum.

hasret senfonileri dedi ki...

HER ŞÜKRAN GÜNÜNDE ŞÜKREDECEĞİN GÜZELLİKLERİN ARTMASINI DİLİYORUM SEVGİLİ DİDEM..
BEN EĞER BU GÜNCEL ŞARTLARDA BAŞIMIZDAKİ OLMAMASI GEREKENLERLE ŞÜKREDERSEM, TANRI BİLE ALAY EDER BENİMLE.. AZA KANAAT ETMENİN ÇOK YANLIŞ OLDUĞUNU ÖĞRENDİĞİMDE,
"ÇOK" ÇOKTAN KAYBOLUP GİTMİŞTİ..

didem dedi ki...

Mavi anne, sukredecek seylerin umarim hep artsin!

didem dedi ki...

Acartolga cok haklisin once ziyafet sonra katliam. Trajikomik...Hayatimizi degistiremiyorsak guzel yonlerini gorup mutlu olmak lazim bence. Yoksa hep karamsar olur insan.
Bak mesela ben sizin gibi bunca yeni insan tanidigim icin minnetarim.

didem dedi ki...

Hasret senfonileri guzel sozlerinize cok tesekkur ederim. Umarim benim de sizin de hayatiniz hep guzelliklerle dolsun. Benim "sir" kitabindan ogrendigim bir teknik var, hep onu uygulamaya calisiyorum. Surekli olumlu dusunup olumlu seyleri etrafima cekmeye calisiyorum. Sir kitabini okudunuz mu?

ezgilimelodi dedi ki...

Resimdeki her şey harika görünüyor.Ben,ben olduğum için şükrediyorum:)Ve çok haklısın,olumlu düşünelim güzelm şeyler olsun.
Ha bir de,her şey çok güzel olacak:))
Sevgiler

didem dedi ki...

Ezgi kesinlikle hersey daha guzel olucak:))Tesekkurler

didem dedi ki...

Muge Amerika'daki anilarini da yazabilirsiniz aslinda. Bence ilginc seyleri yaz hem bizimle paylasmis olursun hem anilarin tazelenir.

Cigdem dedi ki...

ne guzel anlatmissin Didemcim,sofranizda cok guzel gorunuyor :)

didem dedi ki...

Cigdem'cim tesekkurler. Guzel sofra guzel arkadaslar...Daha ne isterim:)