14 Aralık 2010

Christmas gelenegi ve Findikkiran balesi


Amerika'da Christmas yaklastikca etraf isil isil parlamaya basliyor. Butun alisveris merkezleri, sokaklar, evler, sokak kapilari, sokak lambalari rengarenk isiklarla suslenmis halde.

Amerika'da Christmas deyince bircok ailenin geleneksel yaptiklari seylerden biri de Nutcracker balesini yani Findikkiran balesini seyretmek. Her senenin Aralik ayi bu oyunu izleyen aile gelenegi haline getiren insanlar var.



Kizim Ece 4 yasinda ve gecen seneden beri bale yapiyor. Gectigimiz aylardan beri de klasik muzige merak salmis halde. Buna cok seviniyorum. Benim anneannem klasik muzik cok sever ve kucuklugumden beri bana da sevdirmeye calismis cok da basarili olmustur. Ozellikle yorgun veya uzgun oldugum zamanlar kafami bosaltmak icin dinlerim. Bale, opera hepsi cok hosuma gider. Artik genler mi dersiniz yoksa bale mi etkiledi bilmem ama benim kizim da cok seviyor ve buna mutluyum.



Nutcracker Seattle'da buyuk bir gosteri merkezinde Pasific Northwest Ballet'nin salonlarindan birinde oldu.



Cocuklarin korkabilecegi belki bir silah patlama sahnesi bir de kocaman dev fare vardi. Burada tiyatro ve baleye yas siniri yok isterseniz bebekle gelin.

Daha bale baslamadan, lobide Ece ile beklerken gorevlilerden biri bizi buyuk fare ile ilgili saka ile karisik uyardi. Ece'ye donup "bak sahneye kocaman dev bir fare cikicak butun sahneyi kaplayacak, kuyrugu taaaaa sahnenin obur ucundan cikacak, bazen anne babalar anneanneler bu fareden korkup ciglik atiyorlar, sen de korkarsa annenin elini tutarsin olur mu?" dedi. Cok da ise yaradi, basina gelecekleri bilince korkmadi bizimki. Hatta onca zaman o fareyi bekledi ciksin diye.



Meshur bale ile ilgili kisaca bilgi vermek gerekirse, Rus besteci Çaykovski’nin 1891 yılında bestelediği son balesidir. Küçük Alman kız Clara Stahlbaum’un yeni yıl hediyesi olarak aldığı fındıkkıran oyuncağı ile ilgili rüyalarını konu alan büyü-masal tarzı bir eserdir. İlk defa 1892’de St. Petersburg’da sahnelenen Fındıkkıran Balesi, yeni yıl kutlamaları ile özdeşleşmiş ve pek çok bale topluluğu tarafından yılbaşında sahnelenmesi gelenekselleşmiştir. Dünyanın en çok sahnelenen bale eserlerinden birisidir.

Belli basli sahneleri PARTI SAHNESI, SAVAS SAHNESI, KARLAR ULKESI, SEKERLEME ULKESI ve RUYANIN SONU ile kucuk kizin uyanmasi ile biter.

Christmas geleneklerinden birini gerceklestirdik. Mutlu ve gururluyuz.

Didem

20 yorum:

Süt Dilimi dedi ki...

Ece'yi bale yaparken düşündüm de; kim bilir ne kadar yakışır sahneye:) Başka bir kültürün izlerinde seninle dolaşmak güzel Didem! Teşekkürler.

hasret senfonileri dedi ki...

Yemek yemekten daha çok gereksinim duyarım bilgilenmeye sevgili Didem.. Yani beyin açlığım daima midemi bastırmıştır. Bu nedenle beni gerek bilgi gerekse his dünyam olarak doyuma ulaştıran sayfanın müdavimi oldum.. Ve, sana hayran oldum..
Ruhumda müslümanlığa bir baş kaldırış var taaa çocukluğumdan beri..babam hacı olduğu halde!!:)) bizleri bir tek gün bile hiç bir konuda zorlamadığı halde.. mesela ben her Noel geldiğinde evimi ışıklandırırım rengarenk.. evimdeki devasa çiçekleri ışıklarla süslerim çam olasa da olur diye.. Şimdi sayfanı bu kadar zevk alarak okuyunca acaba diyorum eski yaşantımda ben rahibe teresamıydım!!!! :)))))
Sevgili Didem sayfamda yorum penceresinin üstünde benim mail adresim yazar.. oraya lütfen posta adresini yaz.. sana önce "albümdekiler" romanımı yollamak isterim yeni yıl hediyesi olarak...
Ki sıra "yanlış ritm" e gelsin:)))

MAVİANNE dedi ki...

Ece'yi kutluyorum, bale ve klsik müzik
ne harika ilgi alanları var
szenin gibi yönlendiren aydın bir anneye sahip olması da büyük şans tabi
sevgilerrrrrr

Red Riding Hood dedi ki...

Ece sevimlisine bale de başarılar dileriz.Nussknacker Almanya'da çocukken hiç kaçırmadığım bir gelenekti bizim için.Tr'de adını duymuyorum çok üzücü.Zaten adını duysak ne olacakki?Memur maaşıyla kolaysa git böyle bir gösteriye ..
İyi ve mutlu yıllar diliyorum.
Sevgiler

nesrin dedi ki...

Merhaba, ben de sayisiz arkadaslarinizdan biri olabilir miyim? Berlinden sevgiler...

Asortik Krep dedi ki...

Benimde ilk seyrettiklerimden biridir,çok severim :))

Deli Anne dedi ki...

Ne güzel br post.. bale, bale seven bir aile, çaykovski, fındıkkıran, xmas.. ve ne güzel istersen bebekle gidip izleyebilmek.. keşke burda da olsa.. burda bebek oldu mu patla da evinden çıkma diyorlar sanki.. kala kala sıkıcı avm ler kalıyor bize.. sevgiler.

didem dedi ki...

-Sut dilimi cok tesekkurler. Ece cok hevesli henuz yasi kucuk ama ciddi bir okula gidiyor. Umarim ileride ciddi olarak ilgilenmeye devam eder.
-Hasret senfonileri bunlar ne kadar guzel sozler, utandim. Esas ben sizin blogunuzun hayraniyim. Iyiki sizi bulmusum. Ben de bazi yonlerim ile ailemden farkliyimdir. Bakisacisi olsun, hobiler, ilgi alanlari olsun. Valla bizim evi gelin gorun kapiya dahi astik kirmizi kurdeleyi. Cam agacimiz gazino gibi isil isil yanip sonuyor. Bizde agac taaaaa bir ay onceden cikar Ocak ayi ortasinda kutuya geri doner. Bolca susleri, isiklari yasamaliyim. Sizin gibi ben de cok severim Christmas, yilbasi suslerini. Email yazacagim. Simdiden tesekkur sabirsizlikla bekliyorum. Sevgiler

didem dedi ki...

-Mavi anne cok tesekkurler...Bizimkilerin sanat kulturle ilgili yaptiklari, ilgilendikleri hersey cok hosuma gidiyor. Benim kucukken en buyuk ornegim anneannemdi, tiyaro bale falan hep o sevdirdi bana.
-Red Riding Hood merhaba. Almanyada mi buyudunuz yoksa hala orada mi yasiyorsunuz? Benim esim de Almanya dogumlu. Dediginiz dogru Tr de maalesef bu tip aktiviteler hem pahali hem cok talep gormuyor. En cok kapanan tiyatrolara uzuluyorum. Sevgiler

didem dedi ki...

-Nesrin merhaba, tabiki olabilirsin hem de cok sevinirim.

-Asortik krep burada her sene Christmas zamani gosterime giriyor Findikkiran. Hem cocuklara hem buyuklere hitap ediyor. En guzel yani o bence.

-Deli anne inanir misin ben bu bebekle sinemaya tiyatroya gitme isine cok sasirmistim ilk ogrendigimde. Simdi takdir ediyorum. Dusun kucucuk cocuk o yasta neler ogreniyor o sayede, ufku aciliyor. Ama bir de yeni dogmus bebekle buz gibi klimali sinemaya gelenler var hem de bazen gerilim filmine. O konuda saskinim biraz:)))

Zeugma dedi ki...

Her şey çok güzeldi yine..
Kızın Ece'yi tam zamanında başlatmışsın baleye, çok güzel..Dilerim bu alanda başarılara imza atar.
Bir de ecnebilerin noel kutlamalarına çok erken başladığını düşünürdüm.
Ama görüyorum ki hayat çok daha eğlenceli bir hale geliyor.
Teşekkürler, sevgiler Didem...

didem dedi ki...

Zeugma evet Noel kutlamalari buyuk olay burada...Tiyatrosu, yemegi hediyeleri, suslemeleri, cam agaclari ile basli basina bir hadise. Cok tesekkurler...

nesrin dedi ki...

Canim merhaba ben seni mimledim.

bilge dedi ki...

Sevgili Didem biz eşim hariç çocuklarımla klasik müzüği çok severiz oğlum küçükken arya söylerdi Ece yi kutluyorum şimdiden ailece yeni yılınızı en iyi dileklerimle kutluyor kucak dolusu sevgi ve selamlarımı gönderiyorum..

didem dedi ki...

Sevgili Bilge bak bir ortak yanimiz daha cikti. Klasik muzik gibisi var mi?
Cok tesekkurler guzel sozlerine.

Selma Er dedi ki...

bizi de götür gittiğin yerlere..fotoğrafları kaydettim yine..

didem dedi ki...

Iste goturuyorum sizi de bloguma yazarak.Buraya gelin hep beraber gidelim...

Cigdem dedi ki...

Ece ne kadar mutlu gorunuyor,Helin de showdan cikar cikmaz ayaklari uzerinde bir kac figur gosterdi bize:) ne cok gulduk,kucuk kizlar bale ile mutlu oluyorlarmis ben yine bunu anladim,gozunu kirpmadan seyretti :)) Berk gelmemismiydi? bizim gittigimiz gun cok erkek cocukta vardi :) super bir etkinlikti gercekten de:)

didem dedi ki...

Cigdem'cim eee tabi artik Helin bale yaptigi icin figurleri hemen kapiyor:)) Yok Berk gelmemisti bu ana-kiz yaptigimiz ozel bir aktivite oldu.

seval dedi ki...

Bu yil ilk defa biz de gittik findikkiran`a. Valla eceye healal olsun o fareden korkmadi ise, ben korktum ciddi ciddi. Onun haricinde cok eglenmis olmali diye tahmin ediyorum. o seyrederken onu seyretmek isterdim :)